نمونه های برتر معماری خارجی

۱۰ نمونه معماری خارجی برتر در جهان

معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا به امروز، لحظه‌ای از زندگی روزمره بشر غایب نبوده و نخواهد بود. تمدن های تاریخی نیز اغلب با دستاوردهای معماری باقی مانده خود، شناخته می شوند. امروزه معماری خارجی، در مباحث اصلی معماری دخیل شده و جایگاه خود را در دنیای معماری ثابت کرده است.

همانطور که هر معماری دارای روش های مهم طراحی است، معماری خارجی نیز سبک های معماری متعددی را در بر می گیرد. معماری خارجی از دیرباز تاکنون تأثیر عظیمی بر روی این رشته گذاشته و شیوه های مهمی از ساخت را به چالش کشیده است. در این بخش می توانید آثار معماران برتر خارجی را با سبک معماری مدرن، پست مدرن و سبک های معماری اروپایی مشاهده نمایید.

۱-مرکز خرید حیدر علیف در جمهوری آذربایجان، نمونه ی معماری خارجی

مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان واقع شده است. این مجتمع مدرن در سایتی به مساحت ۵۷۵۰۰ متر مربع واقع است. این مرکز فرهنگی به نام رهبر دوران شوروی و رئیس جمهور، جمهوری آذربایجان حیدر علی اف نامگذاری شده است. بخاطر معماری بی نظیر و خاصش، به یکی از جاذبه های دیدنی شهر باکو تبدیل شده است.

مرکز خرید حیدر علیف نمونه ای از معماری خارجی
این مرکزفرهنگی توسط طراح عراقی بانوی معمار زاها حدید طراحی شده است. پس از برگزاری مسابقه‌ای در سال ۲۰۰۷ ، شرکت معماری زاها حدید برای طراحی مرکز فرهنگی حیدر علی اُف برگزیده شد. معمار ایرانی تیم طراحی شرکت زاها حدید، خانم سارا شیخ اکبری نیز مسئولیت طراحی داخلی این پروژه را بر عهده داشته است. زاها حدید از معماران برجسته در دنیای معماری، شهرت حائز اهمیتی دارد. عموما سبک دیکانستراکشن یا ساختارشکنی در کارهای وی دیده میشود.

مرکز خرید حیدر علیف نمونه ای از معماری خارجی

طرح مرکز فرهنگی حیدر علی اُف در باکو

طرح مرکز فرهنگی حیدر علی اُف، ارتباطی سیال و پیوسته بین درون ساختمان و میدان اطرافش برقرار کرده است. این میدان به عنوان سطح زمین که به تمام قسمت‌های بافت شهر باکو دسترسی دارد خیز برمی‌دارد تا فضای عمومی داخل ساختمان را در برگیرد. بدین ترتیب سلسله مراتب فضاهای به هم پیوسته برای مراسمات و اتفاقات فرهنگی معاصر و سنتی آذربایجان را تعریف می نماید.

مرکز خرید حیدر علیف نمونه ای از معماری خارجی
این ساختمان برای تبدیل شدن به محل اصلی برنامه‌های فرهنگی کشور طراحی گشته است. فرم و هندسه‌ی شگفت‌انگیز این بنا در مقابل معماری خشک دوران شوروی که در باکو بسیار رواج داشت، قرار گرفته است . از سوی دیگر این بنا درک و احساسات لطیف فرهنگ آذری را به نمایش می‌گذارد. همچنین چهره‌ی خوش بین یک ملت را نشان می‌دهد که نگاه‌شان رو به سوی آینده است.

۲- موزه هنرهای زیبای اُویدو در اسپانیا، نمونه ی معماری خارجی

یکی دیگر از نمونه های معماری خارجی موزه هنر در اویدو اسپانیا است. این ساختمان توسط دفتر معماری مانگادو و همکارانش طراحی شده است. کار اصلی این گروه طراحی ساختمان های عمومی که تحت پوشش طیف گسترده ای از برنامه ها، مانند فرهنگی، ورزشی و فضاهای کاری است، میباشد. همچنین دسته بندی ها مانند فضا، مواد، بافت شهری، توپوگرافی و زمین ساخت برای تیم مانگادو ابزارهایی مهمی هستند. این عوامل به منظور درک روند معماری و پاسخ هایی برای کاربران معاصر است.

موزه هنرهای زیبای اُویدونمونه ای از معماری خارجی
با گسترش جدید موزه هنرهای زیبای آستوریاس، یک منطقه بسیار مهم اسپانیا، به یک مجتمع شهری متصل شده است. بدین صورت یک مجموعه عالی هنری از طریق انبساط پی در پی، در اسپانیا به وجود آورده است. پروژه بزرگ سازی جدید با تجزیه و تحلیل موزه آغاز شد.

با توجه به ساختمان های موجود و دو مرحله بودن پروژه ، نخستین مورد مطالعه این بود که چگونه ساختمان های موجود و جدید همراه با تعدیل تعداد قابل توجهی از توابع (دفاتر، کارگاه های بازسازی، و غیره) در مجتمع موجود با یکدیگر متحد می شوند.

موزه هنرهای زیبای اُویدو نمونه ای از معماری خارجی
با طرح چارچوب کارکردی این مجموعه به عنوان مبنا، پروژه بزرگ شدن بازتاب های خود را در دو گروه ایده ها هدایت کرد. اول، آن هایی که مربوط به نقش شهری ساخت و ساز جدید است. دوم، آنهایی که از تجزیه و تحلیل دقیق تر، از جمله بازتاب های شخصی، فضاها و شخصیتی که موزه هنرهای زیبا باید در طرح داخلی آن داشته باشند، حاصل می شود.

طرح موزه هنر اُویدو

در طرح این ساختمان اولین تصمیم براساس حفظ بافت شهری شکل گرفته است. ایده اصلی این بود که یک ساختمان کاملا جدید در پشت یک پوسته با نماد تاریخی را بسازند. بدین طریق این ساختمان با یک معماری عالی که از هر دو نماد تاریخی و  ویژگی های ساختمان جدید برخوردار است، شکل میگیرد.

موزه هنرهای زیبای اُویدو نمونه ای از معماری خارجی

ساختمان جدید این موزه از خارج از طریق دهانه های نمادهای تاریخی قابل تشخیص است. طرح داخلی ساختمان اذعان حضور حیاط بلوک داخلی در شهر به عنوان مکانیسم برای تطبیق با زمینه است. بلکه همچنین به عنوان یک عنصر قادر به ساخت و ارائه کیفیت و روشنایی فضایی دنباله ای از فضاهای نمایشگاه می باشد.

موزه هنرهای زیبای اُویدو نمونه ای از معماری خارجی

در این موزه بازدید کنندگان که به سمت پله ها می روند، می توانند خیابان را ببینند، اما هرگز این ارتباط به طور مستقیم نیست. طرح داخلی ساختمان موزه،با استفاده از مرجع بصری ارائه شده توسط حوض بزرگ، مسیرهای روشن و آسان را ارائه می دهد.

۳- ایستگاه مترو مرکز فولتون در منهتن پایین، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

ایستگاه مترو مرکز فولتون در ناحیه ای برجسته از منهتن، واقع شده است. این مرکز حمل و نقل توسط گریمشو، در سیستم مترو، طراحی شده  است و توجه مسافران زیادی را به خود جذب می کند.  نقطه کانونی مرکز حمل و نقل مرکز فولتون گریمشو یک درپوش قابل توجهی است که به ۴۰ متر ارتفاع می رسد و توسط گنبد مخروطی که نور طبیعی را به عمق ایستگاه زیرزمینی به ارمغان می آورد، شکل گرفته است.
ویسنت چانگ، همکار پروژه گریمشو می گوید: ما از امکان مشاهده نور روز و چشم انداز مستقیم به خیابان های اطراف به عنوان نقش تعیین کننده ی طراحی، بسیار هیجان زده بودیم.

ایستگاه مترو مرکز فولتون نمونه ای از معماری خارجی

طرح ایستگاه مترو مرکز فولتون در منهتن پایین، نیویورک

مرکز فولتون اساسا یک ساختمان سه طبقه است که در اطراف ساختار گنبد هشت طبقه قرار گرفته است. این ساختمان دارای دو سطح زیر زمین است، یکی برای تالار و دیگری یک سالن کنفرانس است. این مجموعه همچنین به ساختمان قرن بیست و یکم ساختمان Corbin متصل است.

بخشی از ساختمان در اصل برای تخریب بود، اما در نهایت نگهداری و بازسازی شد تا فضای اداری خرده فروشی و تجاری بیشتری به دست بیاورد. کار تمام عیار در ساختمان اصلی در ژانویه سال ۲۰۱۱ آغاز شد.

ایستگاه مترو مرکز فولتون نمونه ای از معماری خارجی
داخل گنبد دارای ساختار شبکه ی ظریف کابل است. نزدیک به ۱۰۰۰ سپر آلومینیومی جلا داده شده است تا نور بیشتری را در اطراف فضا بچرخاند. در طراحی شکل هذلولی شبکه، همکاری با مهندس ارپپ و هنرمند جیمز کارپنتر، برای این بود که هر پانل باید به یک شکل منحصر به فرد ساخته شود و دقیقا در جای درست نصب شود.

کارپنتر می گوید: “این ساختار بسیار شفاف و سبک است و با توجه به این که ساختمان بسیار متخلخل و بسیار پویا از لحاظ حرکت مردم است، بسیار متناسب است.”

 

ایستگاه مترو مرکز فولتون نمونه ای از معماری خارجی

کارپنتر می گوید:”هدف ما این بود که تلاش کنیم و راهی پیدا کنیم که بتوانیم تجارب روزمره مردم را که از این مرکز ترانزیت وارد می شوند مطلع کنیم. فردی هر روز در اینجا راه می رود و کیفیت کابلی از نور در سربار گنبد، دید متفاوت از آسمان، حساسیت متفاوت در مورد نحوه حرکت نور روز به روز در این شهر وجود خواهد داشت.”

مرکز فولتون با آسمانه بازتابنده خالص در نیویورک دارای یک جلد شیشه ای ۱۵ میلی متری است.  به طوری که نور مستقیم خورشید را به داخل فضای زیر وارد می کند و منعکس می شود. این مرکز جایزه IALD Merit را به خود اختصاص داده است و به این طریق یک نمونه ای عالی از معماری خارجی ه شمار میرود .

۴- Europaallee BAUFELD E زوریخ در سوییس، نمونه ی معماری خارجی

پروژه ی Europaallee BAUFELD E با همکاری معماران  کاروسو سنت جان و بوشارد واوکر براساس شهر زوریخ طراحی شده است. این پروژه جایزه اول در رقابت های  ساخت و ساز تجاری  و مسکن را بدست آورد. این پروژه در یک محل انتخاب شده برای بازسازی زمین های سابق در سمت جنوب زوریخ واقع شده است.

Europaallee BAUFELD E نمونه ای از معماری خارجی
برنامه این سایت شامل فضای خرده فروشی در طبقه همکف با دفاتر و آپارتمان ها در طبقات بالا می باشد. این پروژه فرصتی برای ساخت یک ساختمان واقعا شهری در یک مکان برجسته در طرح نقشه اصلی است.  ساختمان با پنج طبقه فضای تجاری در سطوح پایین تر تنظیم شده است. قسمت بالای آن به عنوان دو برج آپارتمان ۱۳ و ۱۱ طبقه در ارتفاع در حال ظهور است. این ساختمان شکل پیچیده ای از ویژگی های ساختمان های کلاسیک شهری منهتن است.

Europaallee BAUFELD E نمونه ای از معماری خارجی

۵-خانه نامرئی در همپتون استرالیا، نمونه ی معماری خارجی

خانه نامرئی نمونه ای از معماری خارجی

خانه نامرئی پیتر استوچبری، یک نمونه معماری خارجی در استرالیا است. این خانه  در کوه های آبی نزدیک سیدنی واقع شده است. خانه نامرئی، خانه ای است که به محیط غیرقابل انعکاسی آن در تالاب مرکزی نیو ساوت ولز متصل است.

از معماران برجسته استرالیا پیتر استوچبری با طراحی این خانه جایزه ی خانه های استرالیا را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد. در اعطای این پروژه، هیئت منصفه اظهار داشت که “وجود عقب نشینی روستایی با دیدگاه فکری، این پروژه ما را متقاعد کرد که همه حرکات ایجادشده در هماهنگی با موقعیت آن است و این به خودی خود قطعه معماری بزرگی است. ”

خانه نامرئی نمونه ای از معماری خارجی

۶-برج نوآوری باشگاه اسب دوانی در هونگ کنگ

اولین پروژه بزرگ زاحا حدید ممکن است هرگز ساخته نشده باشد، اما ۳۰ سال بعد دوباره تأیید خود را برای ساخت در شهر هنگ کنگ می گیرد. این ساختمان چند منظوره واقع در قلب دانشکده طراحی دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ است.

سالن سخنرانی، کلاس های درس، استودیو، کارگاه، موزه، فضای نمایشگاهی و سالن دید عمومی است از فضاهای این ساختمان است. حدید می گوید استودیو او “ویژگی های سنتی برج و تریبون را بررسی کرد تا یک ساختار سیال بدون درز ایجاد شود.”

برج نوآوری باشگاه اسب دوانی نمونه ای از معماری خارجی
هنگ کنگ در قلب زاها حدید جایی ویژه دارد. در سال ۱۹۸۳ او طراحی آبگرم پیک در هنگ کنگ را انجام داد که یک پروژه زودگذر و قابل توجه ای بود اما هرگز ساخته نشد. وی گفت: “این یک پروژه برای ما بسیار مهم  است، به ویژه به این دلیل که در هنگ کنگ، شهری که در آن زندگی حرفه ای من آغاز شده است، من همیشه عواطف فوق العاده ای نسبت به آن دارم.

برج نوآوری باشگاه اسب دوانی نمونه ای از معماری خارجی

۷- موزه Jumex در مکزیک، نمونه ی معماری خارجی

موزه Jumex در مکزیکو سیتی در فهرست نهایی برای موسسه سلطنتی جایزه معماری جهانی افتتاحیه معماران بریتانیا، قرار داده شده است. صدها نفر ورودی از ۵۰ کشور، از جمله سه ساختمان دیوید چیپرفیلد معماری، جاده موگانشان، موزه هنر سنت لوئیس و موزه Jumex برای این جایزه در نظر گرفته شد.

موزه Jumex یکی از شش ساختمانی است که برای جایزه بین المللی نهایی RIBA در نظر گرفته شده است. از این رو این موزه نیز یکی دیگر از نمونه های معماری خارجی برتر محسوب میشود.

موزه Jumex نمونه ای از معماری خارجی

طرح ساختمان موزه Jumex در مکزیکو سیتی

این ساختمان سه طبقه توسط معمار بریتانیایی دیوید چیپرفیلد طراحی شده است. حجم ساختمان یک بلوک ساده و فشرده از تراورتن نور است که از هم جدا شده است. این یک ساختار غیرواقعی به نظر می رسد که به جای خارج به سمت درون حرکت می کند.

موزه Jumex نمونه ای از معماری خارجی

۸-ساختمان اداری خیابان Moganshan در چین، نمونه ی معماری خارجی

ساختمان اداری جاده موگانشان با ۱۰ طبقه توسط دیوید چیپرفیلد طراحی شده است. این ساختمان در نزدیکی پارک Shuyhan واقع شده است. ساختمان جدید، با توجه به شکل هندسی ساده جلب توجه می کند. به طور كلی، موقعیت آن در زمین اجازه می دهد تا از ساختمان های دیگر به صورت فضایی دور شود.

ساختمان اداری جاده موگانشان نمونه ای از معماری خارجی

طرح  Moganshan در گوانگژو

ساختمان اداری خیابان، که بالاتر از سطح خیابان قرار دارد، یک احساس ایستاده در صحنه ایجاد می کند. مدولاسيون خارجي و سطح کف بالا، انتقال هاي مختلف به  ساختمان را ارائه مي دهند. تمام سطوح سنگی بیرونی دارای پیوستگی هستند و از سنگ بازالت مات خاکستری ساخته شده اند.

نمای ساختمان با سازه های بتنی مسلح با رویه ی مسی که منعکس کننده سیستم می باشند پوشیده شده است. صفحات کوچک مس در اطراف پنجره ها استفاده شده است. این عناصر کوچک تاکید بر تمام سطوح دارند و سادگی کاررا نشان می دهند.

ساختمان اداری جاده موگانشان نمونه ای از معماری خارجی
عناصر ساختاری در امتداد حاشیه ساختمان، به ایجاد یک طرح آزاد کمک کردند. هر طبقه دارای یک منطقه بزرگ مانند یک حلقه در اطراف یک هسته مرکزی است. طرح های طبقه مناسب برای دفاتر تک، سوئیت های اداری مناسب برای کار گروهی و یا دفاتر باز هستند. روشنایی فضاها نیز از این انعطاف پذیری پشتیبانی می کند. شبکه فضا، ارتفاع سقف سخاوتمندانه و پنجره های بزرگ، هوا را به ساختمان وارد می کند.

۹-ساختمان خانه پورت The Port House، نمونه ی معماری خارجی

یکی از شاهکارهای معماری خارجی در بزرگترین بندر اروپا در بلژیک توسط معمار مشهور زاها حدید طراحی شده است . در این پروژه شرکت معماران زاها حدید، یک ایستگاه آتش نشانی متروکه را به یک مقر جدید و سحرآمیز در بندر آنتورپ تبدیل کرد. ورقه های شیشه ای شفاف و مات، بخشی که به بالای ساختمان قدیمی آن اضافه شده را پوشش می دهند. این بخش جدید، مانند یک جواهر غول پیکر در بالای ساختمان قدیمی قرار گرفته است.

یک طرف آن مسطح بوده و توجه بینندگان را به طرف دیگرش جلب می کند. با بازسازی این ساختمان ۵۰۰ کارمند بندر که قبلا در ساختمان های جداگانه ای در اطراف شهر کار میکردند، در یک ساختمان جمع آوری شد.

خانه پورت نمونه ای از معماری خارجی

در سال ۲۰۰۷، زمانی که دفاتر ۱۹۹۰ بندر آنتورپ خیلی کوچک بودند، این بندر مشخص کرد که انتقال، این امکان را فراهم می کند که خدمات فنی و اداری با هم اداره شوند. بدین ترتیب جزیره مکزیک در بندر آنتورپ به عنوان سایت برای دفتر مرکزی جدید انتخاب شد. سایت نیز مزایای ساخت و ساز پایدار را ارائه می دهد.  حمل ونقل مواد و اجزای سازنده به وسیله آب، یکی از اهداف مهم برای رسیدن به شرایط بهینه زیست محیطی بندر را عملی کرد.

پس از ساخت یک ایستگاه آتش نشانی جدید با امکانات مورد نیاز برای خدمت به بندر در حال توسعه، ایستگاه آتش نشانی قدیمی باید در پروژه جدید ادغام می شد. اداره معماری دولت فلاندی، همراه با مقامات شهر، مسابقه معماری را برای ستاد جدید سازماندهی کرد. طراح معمار زاها حدید توسط تحقیقات دقیق و تجزیه و تحلیل جامع هر دو سایت و ساختمان موجود از وضعیت مطلع می شود.

خانه پورت نمونه ای از معماری خارجی
مارک ون پیل، رئیس بندر آنتورپ، گفت: “تنها یک قاعده در رقابت معماری وجود داشت، یعنی اینکه ساختمان اصلی بایستی حفظ شود. هیچ شرایط دیگری برای موقعیت ساختمان جدید وجود نداشت. هیئت منصفه به طرز شگفت انگیزی از اینکه پنج نامزدی انتخابی تمام ساختار مدرن را بالای ساختمان اصلی انتخاب کرد، شگفت زده شد. همه آنها طرح جدید را با قدیمی ترکیب می کردند، اما طراح معمار زاها حدید درخشان ترین بود. ”

طرح ساختمان خانه پورت The Port House

تجزیه و تحلیل تاریخی زاها حدید از ایستگاه آتش سوزی قدیمی  نقش اصلی آن را برجسته کرده است. سه اصل کلیدی ترکیب طراحی جدید و قدیمی را تعریف می کنند: یک لایه جدید که شناور در بالای ساختمان قدیمی است، احترام به هر یک از نمادهای قدیمی و تکمیل عمودی برج برجسته طرح اصلی.

این طرح همانند تعظیم یک کشتی بود. محوطه ی اطراف ساختمان نیز،  مانند سطح یخ زده ای است که امواج و تغییرات رنگ ها و رنگ های آسمان شهر را نشان می دهد. تکه های مثلثی به منحنی های ظاهری صاف در هر دو طرف ساختمان اجازه می دهد تا با ورق های تخت شیشه ای تشکیل شود. آنها همچنین انتقال تدریجی از یک نمای ثابت را در انتهای جنوبی ساختمان، به یک سطح ناهموار در شمال تسهیل می کنند.

خانه پورت نمونه ای از معماری خارجی
در حالی که اکثر ابعاد مثلثی شفاف است، برخی از آنها متخلخل هستند. این ترکیب ، نور خورشید کافی را درون ساختمان تضمین می کند، در حالیکه کنترل بار خورشیدی نیز برای اطمینان از فراهم بودن شرایط کار مطلوب، انجام میگیرد. در عین حال، جایگزینی پانل های نمایشی شفاف و مبهم باعث کاهش طول فریم جدید، نمایش پانوراما از شهر و بندر و همچنین ارائه محوطه می شود.

۱۰- ساختمان Calatrava’s Oculus در مرکز تجارت جهانی نیویورک

مرکز تجارت جهانی نیویورک پروژه ای است که توسط کالاتراوا طراحی شده است.  این ساختمان از جمله مشهورترین پروژه های او می باشد. طراحی این بنا بدین منظور بوده است که نور را به سمت پایین، ایستگاه زیر زمینی راه آهن و مرکز خرید هدایت کند.

مرکز تجارت جهانی نیویورک نمونه ای از معماری خارجی
دسترسی به بنا در سطح خیابان از دو جهت شرق و غرب مستقیماً  از طریق راه پله که در فضای همکف قرار دارد، امکان پذیر است. این قسمت بنا امکان مشاهده از بالا را برای کسانی که وارد می شوند فراهم می کند. فروشگاه های داخل قابل دسترسی از ایستگاه قطار است.

همچنین محل اجتماعی هم برای ساختمان های اطراف محسوب می شود. کالاتراوا میگوید: ترکیب نور طبیعی و فرم مجسمه ای شکوه و زیبایی را به طبقات پایین ساختمان و پیاده رو ها می دهد و نوع تازه ای از فضای عمومی را به نیویورک می آورد.

طرح ساختمان Calatrava’s Oculus در مرکز تجارت جهانی نیویورک

بازتاب نور بر روی بخشهای مختلف سازه، نور را به فضای داخل در قسمت همکف بنا که با دو طبقه مغازه در دو طرف احاطه شده است، هدایت می کند. خم شدن زاویه ی سازه دنده مانند به داخل در قسمت بالا، به نواری منحنی شکل وشیشه ای که سقف را می پوشاند ، منتهی می شود. درقسمت بیرون، سازه به سمت آسمان بالا میرود و دو باله ی نامتقارن را خلق می کند.

مرکز تجارت جهانی نیویورک نمونه ای از معماری خارجی

در انتخاب فرم این بنا اگرچه تم اصلی، بسیاری از سنت ها ی گذشته؛ مانند فرم های mandorla در کلیساهای دوره ی بیزانس، بال کروبیان بالای تابوت عهد یا بال پناه در کوزه canopic برای خاکستر در مصر است. اما فرم بنا ممکن است خلاصه ای از آنها باشد که مانند پرنده ای رها شده از دست کودکی است. فضای داخلی این ساختمان، بسیار بزرگ و درخشان و به رنگ سفید است. این فضا با دنده های فولادی عظیمی حمایت می شود. از آسمان خراش های اطراف این ساختمان می توان طرح دنده های فولادی آن را دید.

نتیجه گیری

امروزه در دنیای معماری، طرح ها در سراسر جهان به گونه ای جسورانه تر و متفاوت تر و مفهومی تر اجرا می شود. با توجه به مطالعات فوق می توان نتیجه گرفت که معماری خارجی در همه زمینه ها چه از نظر سبک، چه از نظر ساخت و سازه و حتی در انتخاب ایده پیشرفت چشمگیری داشته است.
در این مبحث که نمونه های برتر معماری خارجی و جهانی مطرح شد، غرض بر آشنایی  بیشتر شما با معماران برجسته و آثار بی نظیرشان بوده است. بدین طریق با شناخت بیشتر فرایند کار و شیوه ی انتخاب ایده ی طراحی، به سبک معماران برجسته پی برده و آثارشان را در هر کجا ببینیم، میتوانیم بشناسیم.

Shervin

علاقه مند به معماری و دکوراسیون

4 نظر