آیا هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت در واقع معماری است؟

ارتباط بین معماری و سایر اشکال هنر به مدت طولانی موضوع بحث بوده است، به ویژه در میان معمارانی که تلاش می کردند ثابت کنند حرفه آنها بیش از یک تمرین فنی است. و اگرچه به نظر می رسد معماری و انواع هنر مانند نقاشی و مجسمه سازی جدا از هم هستند، اما همیشه اینطور نیست؛ در طول تاریخ نیز، معماری مجهز ساختن یک سایت اصلی برای نمایش هنر هایی مثل مجسمه سازی و نقاشی بود، و حتی پس از انقلاب مدرنیستی، معماری به عنوان وسیله ای برای طراحی آثار هنری مورد بررسی قرار گرفت، همانطور که در کلاژ های میس ون دروهه می بینیم. به طور کلی، تعاریف زیر در این باره پذیرفته شدند: مجسمه سازی شیء غیرقابل انعطاف است، در حالی که معماری شیء ساکن است. حال ما قصد داریم در این مقاله به رابطه اینستالیشن آرت و معماری بپردازیم و جواب سوال اینکه آیا اینستالیشن آرت، واقعا معماری است یا نه را بیابیم.

مجسمه های ریچارد سرا - آیا هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت در واقع معماری است؟
مجسمه های ریچارد سرا در نمایشگاه گوگنهایم بیلبائو

این تعاریف در دهه ۱۹۶۰ با ظهور هنرمندان مینیمالیستی مانند ریچارد سرا مجسمه ساز آمريكايی، که مجسمه های ساکن با مصالح معماری مثل فولاد را ایجاد می کردند و هنرمندان مفهومی مانند گوردون ماتا کلارک، که حفره هایی را در ساختمان های متروکه به وجود آورده بودند، پیچیده شد و آنها را مجسمه سازی مؤثر ساخت. در پایان دهه ۱۹۶۰، هنر مینیمالیستی و مفهومی، مرزهای انضباطی را تحت فشار قرار داد، اما همه چیز واقعا با ظهورهنر چیدمان یا اینستالیشن آرت شروع شد.

ساختمان دونیم اثر گوردون ماتا کلارک - آیا هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت در واقع معماری است؟
دونیم کردن ساختمان اثر هنرمند گوردون ماتا کلارک

تعاریف اینستالیشن آرت یا هنر چیدمان

تعاریف در مورد اینستالیشن آرت یا هنر چیدمان، ذاتا درهم هستند. از آنجایی که ممکن است شامل نقاشی، مجسمه سازی، هنر دیجیتال و حتی معماری به عنوان اجزاء باشد. با این حال، اینستالیشن ها اغلب از این اجزاء به روش های مشابه استفاده می کنند، به طوری که در مواجهه بینندگان با یک فضای همه جانبه، شرایط فضای موجود را با مداخلات خاص سایت تغییر می دهند. اینستالیشن هنری است که با بینندگان احاطه شده و با آن تعامل دارد و هنری است که می تواند ساکن باشد. از آنجا که هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت، مانند معماری، از جمله یکی از شاخه های فضایی با تلاش خلاقانه است، عمدتا وابسته به آن است. در مورد این هنر که ما می گوییم، برای بدن انسان و قابلیت های حسی آن طراحی شده است، لازم است بپرسیم:

اینستالیشن توسط بن کولمن و هنری دتیوئیلر - آیا هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت در واقع معماری است؟
اثر هنری بن کولمن و هنری دتیوئیلر به سبک اینستالیشن

آیا اینستالیشن آرت یا هنر چیدمان در واقع معماری است؟

اولین پاسخ به این سوال “بله” است. زیرا هنر چیدمان به طور عمده از نظر ساختار و شکل به معماری وابسته است، بر خلاف نقاشی یا مجسمه سازی که می تواند به هر سایت یا هر دیوار منتقل شود. اینستالیشن باید با محدودیت های فضایی کار کند، همانطور که ساختمان ها باید در یک سایت و بافت یافت می شوند. اینستالیشن باید در سطوح داخلی، با سیم هایی که در دیوار مهار شده اند و یا با دیوارهای مصنوعی مرتبط با ساختارهای دائمی دیگر، باقی بمانند. پروژه ها باید روی یک سطح معماری قرار بگیرند، چرا که پروژکتور در یک دیوار پنهان شده است. به طوری که، مجموعه ای از اشیا باید بر روی یک سطح یا طبقه ساخته شده قرار گیرد.

 

 

اینستالیشن آرت هنرمند آی وی وی - آیا هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت در واقع معماری است؟
مستقیم، اثر هنرمند چینی آی وی وی

هنرمند اینستالیشن مسئولیت های معماری را بر عهده دارد

در این تعامل شدید با سایت، هنرمند مسئولیت های معماری را بر عهده دارد: هر کاری توسط وی باید طراحی شده، ساخته شود و سپس تایید و نصب شود. فضای گالری باید اندازه گیری شود و تدارکات برای چگونگی نصب مواد در فضا و ساختار آنها، برنامه ریزی شود. شاید این دلیل آن را توضیح دهد که چرا اینستالیشن آرت یکی از فعالیت های فوق العاده مورد علاقه معماران است: خب بالاخره، بیشتر کارهایی که در دو سالانه بینال معماری ونیز نشان داده شده است باید در داخل سالن ها متناسب با مقیاس سطح داخلی باشد. معماران مانند فیلیپ بسلی پروژه های نظری اصلی را در قالب اینستالیشن مانند زمین های هیولوزیک یا خاک های تابشی پیشنهاد می دهند.

 

 

اینستالیشن آرت توسط فیلیپ بسلی - آیا هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت در واقع معماری است؟
زمین های هیولوزیک یا خاک های تابشی اثر فیلیپ بسلی

معماری در اینستالیشن آرت

البته، کارهای معماری در مورد اینستالیشن آرت یا هنرچیدمان این است که آن ها را با استفاده از معماری رسانه ها در فضا اجرا می کنند. اینستالیشن رسانه یا مدیا زیر که زیر مجموعه از اینستالیشن آرت است، امکان اجرای آثار هنری در تعامل با مخاطب را فراهم می کند، به طوری که می‌توانند پیامی را دریافت نمایند و در مقابل پیام ارسالی بازدیدکننده گان از خود واکنش نشان دهند. هنر اینستالیشن فراتر ازیک دیوار سفید یا یک پایه می رود تا در سه یا چهار بعد عمل کند (همانند فضا، زمان و معماری زیگفرید گیدون).

همانطور که این هنر بر فضای آن تأثیر میگذارد، به جای اینکه تنها به عنوان یک نقطه کانونی بصری برای بازدیدگنندگان عمل کند، محدوده وسیعی از حواس انسان و شاید حتی حالت فیزیکی بدن انسان را در برمیگیرد. اگر چه بعضی از آثار هنر اینستالیشن به سادگی زمینه دید را پر می کنند، انواع دیگر آن به معنای واقعی همه جانبه هستند و نیاز به بیننده برای عبور از فضا (مانند اتاق باران) و حذف امکان درک کار از ظاهر را دارا هستند.

همانطور که پاول فرانکل در کتاب اصول تاریخ معماری نوشته است، «نقاشی را می توان تفسیر کرد و دوباره به زندگی بازگرداند، زیرا شخصیت ها همیشه در آن باقی می مانند. یک ساختمان در حالی که زندگی درون آن از بین رفته است، می میرد، حتی اگر ما آداب و رسوم افرادی که روزی به آنجا تعلق داشتند را بدانیم. » بنابراین، در مورد اینستالیشن آرت نیز اینگونه است.

 

 

پوسته تمیز کننده هوا - آیا هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت در واقع معماری است؟
پوسته تمیز کننده هوا توسط Ant Farm

اینستالیشن آرت ، به عنوان جانشین مینیمالیسم

این شکل از هنر ما را به مینیمالیسم باز می گرداند و مقاله مایکل فرید “هنر و واقعیت” را یادآور می شود. فرید نوشت که مینیمالیسم بینندگان را مجبور کرد هنر را تجربه کنند تا جذب آن شوند. هنر هرگز به طور کلی متفاوت از تجربه بیننده از جهان نیست و بیننده مجبور می شود موضوع را در ارتباط با شیء نمایش دهد. او این نگهداری در ذهن را با عنوان “تئاتریت” مطرح کرد؛ وی همچنین می توانست آن را معماری نامیده باشد. و در نهایت، ما زندگی می کنیم و به طور مداوم با ساختمان ها در تعامل هستیم، اما به ندرت زمان را صرف این می کنیم که متوجه شویم، آنها نیز اشیاء هنری هستند. بنابراین اینستالیشن آرت نیز ، به عنوان جانشین مینیمالیسم، در این میراث شریک است.

 

 

اینستالیشن آرت در نمایشگاه - آیا هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت در واقع معماری است؟
اینستالیشن آرت در فضای نمایشگاهی

ناگفته نماند، هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت، که اغلب در فضاهای عمومی مانند گالری ها و موزه ها به صورت سه بعدی اجرا می شود، عموما برای انتقال بیانیه و یا مفهومی خاص شکل گرفته است. این هنر از سال ۱۹۷۰ به طور گسترده مواد و عناصر مختلف و اشکال رسانه ها را به کار می گیرد. هنر اینستالیشن  سبك هاي که در سبک های متنوع از قبیل انتزاعي ، صرفا نظري، اثري موقتي يا ماندگار و … اجرا می شوند. اين سبك هنری اولین بار در اواخر دهه ۱۹۱۰ توانست فراتر از هنرهای نقاشی و مجسمه سازی بروند و با معماري در آميخته شود. در مقاله های دیگر با گروه آریان معماری همراه شوید تا با انواع سبک ها و مکتب های هنری مطرح در دنیا و هنرمندان آنها بیشتر آشنا شوید.

 

منبع: architizer

Shervin

علاقه مند به معماری و دکوراسیون

اضافه کردن نظر