مرکز فرهنگی حیدرعلیف اثر زاها حدید

معرفی پروژه ها و آثار زاها حدید ، بهترین معمار زن در جهان

زاها حديد ، (متولد ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰، بغداد، عراق، متوفی ۳۱ مارس ۲۰۱۶، میامی، فلوریدا، ایالات متحده آمریکا). آثار زاها حدید الگوی بسیاری از معماران جهان است. او که به خاطر طرح های افراطی گرائی اش(دیکانس) شناخته شده است. در سال ۲۰۰۴ او اولین زن برای جایزه معماری پریتزکر بود. زاها حدید شروع به تحصیل در دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان کرد و مدرک لیسانس ریاضیات را دریافت کرد. در سال ۱۹۷۲ او به لندن سفر کرد تا در انجمن معماری، مرکز اصلی تفکر معماری پیشرفته در دهه ۱۹۷۰ تحصیل کند. او در آنجا با معماران Elia Zenghelis و Rem Koolhaas ملاقات کرد و با همکاری او در دفتر معماری متروپولیتن همکاری می کرد. حدید در سال ۱۹۷۹ شرکت مستقر در لندن را تاسیس کرد.

از آثار زاها حدید می توان به ایستگاه آتش نشانی Vitra در آلمان،اشاره کرد؛ که اولین پروژه بزرگ ساخته شده زاها حديد بود(۱۹۸۹-۱۹۹۳).از دیگر آثار زاها حدید می توان به طرح مسکن برای IBA Housing در برلین، فضای نمایشگاه ذهن منطقه (۱۹۹۹) در گنبد هزاره در گرینویچ، لندن و فضای نمایشگاه سازند زمین، اشاره کرد. زاها حديد در تمام این پروژه ها علاقه مند به ایجاد فضاهای اتصال و معماری مجسمه ای پویا بود.

چند نمونه از آثار زاها حديد ، معمار برجسته عراقی و بهترین معمار زن جهان :

  • مرکز فرهنگی حیدر علیف (۲۰۰۷–۲۰۱۲)، باکو، آذربایجان
  • مرکز ورزش‌های آبی لندن (۲۰۱۱)
  • مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
  • ایستگاه قطار سریع‌السیر ناپل (۲۰۰۶)، ناپل، ایتالیا
  • ساختمان مرکزی ب‌ام‌و (۲۰۰۵)، لایپزیگ، آلمان
  • ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبروک، اتریش
  • مرکز علمی فائنو (۲۰۰۵)، ولفسبورگ، آلمان
  • مرکز هنرهای معاصر سینسینتی (۲۰۰۳)، سینسینتی، اوهایو، آمریکا
  • سکوی پرش اسکی برگیسل (۲۰۰۲)، اینسبروک، اتریش
  • ایستگاه آتش‌نشانی ویترا (۱۹۹۴)، ویل ام راین، آلمان
  • هتل فرشته پاسارگاد(۲۰۱۱–۲۰۱۷)، تهران، ایران
  • طراح منتخب برجهای فاز ۲ مجموعه برج میلاد تهران در مسابقه بین‌المللی معماری پروژه فاز ۲ میلاد

آثار زاها حدید معمار برجسته عراقی و بهترین معمار زن جهان

 

آثار زاها حدید معمار برجسته عراقی و بهترین معمار زن جهان

پل کابلی دانجيانگ (تايپه ، چین) از آثار زاها حدید

اين پل به عنوان يک نماد آشکار در برابر غروب آفتاب معروف تامسويی طراحی شده است. طراحی اين پل به صورت کابلی بوده و تنها توسط يک ستون بتنی پياده سازی شده است. . خبرگزاری شرکت ZHA برای پل دانيانگ که طولانی ترين پل تک ستون کابلی نا متقارن جهان خواهد بود (طول ۹۲۰ متر)، اعلام کرده که ستون طراحی شده در اين پل به گونه ای مهندسی شده است که در باريک ترين حد ممکن سازه ای و با بيشترين بازده باشد. به گفته ی شرکت ZHA موقعيت آن طوری انتخاب شده که برای صنعت کشتيرانی آن منطقه هيچ گونه ممانعت و مشکلی را نداشته باشد و کمترين اخلالی در منظره ی غروب خورشيد در امتداد رودخانه ايجاد کند.

پل کابلی دانجيانگ از آثار زاها حدید

همچنين طراحی تک ستونه ی اين پل عناصر ساختمانی را در بستر رودخانه کاهش می دهد که اين کار در راستای برنامه های افزايش حفاظت از اکو سيستم منطقه است. اين پل بزرگراه های شماره ی  ۱۵ و ۲ در آنسويه دهانه ی رودخانه ی تامسويی به آزاد راه های ۶۴ و ۶۱ را متصل می کند. در طراحی اين پل، گسترش ناوگان حمل و نقل ريلی و محل عبور عابر پياده نيز در نظر گرفته شده است که اين موضوع قابليت دسترسی پل را به حداکثر می رساند و باعث کاهش حجم ترافيک در شلوغ ترين بندرگاه منطقه (بندر تايپه) می شود. این پل یکی از زیباترین پل های جهان و شاهکاری از آثار زاها حدید است.

پل کابلی دانجيانگ از آثار زاها حدید

مرکز فرهنگی حیدرعلی اف (باکو ، آذربایجان – ۲۰۱۳)از بهترین آثار زاها حدید

اين ساختمان برای تبديل شدن به محل اصلی برنامه های فرهنگی کشور طراحی گشته است، فرم و هندسه ی شگفت اين بنا در مقابل معماری خشک دوران شوروی که در باکو بسيار رواج داشته قرار گرفته است و به جرأت آن را در هم می شکند، از سوی ديگر اين بنا درک و احساسات لطيف فرهنگ آذری را به نمايش ميگذارد و چهره ی خوش بين يک ملت را نشان ميدهد، که نگاهشان رو به سوی آينده است. طرح مرکز فرهنگی حيدر علی اف ارتباطی سيال و پيوسته، بين درون ساختمان و ميدان اطرافش برقرار کرده است.

اين ميدان به عنوان سطح زمين که به تمام قسمت های بافت شهر باکو دسترسی دارد خيز برميدارد تا فضای عمومی داخل ساختمان را در برگيرد و سلسله مراتب فضاهای به هم پيوسته برای مراسمات و اتفاقات فرهنگی معاصر و سنتی آذربايجان را تعريف نمايد. فرم بندی حجم به نحوی استادانه، با امواج و انشعاب، تا شدگی ها و انعطافش سطح ميدان را به چشم انداز معمارانه ای مبدل نموده که عمکردهای بسياری ايفا می نمايد؛ از جمله خوش آمدگويی، دعوت، پذيرايی و هدايت بازديدکنندگان به سطوح مختلف درون بنا.

مرکز فرهنگی حیدرعلیف از آثار زاها حدید

مرکز فرهنگی حیدرعلیف از آثار زاها حدید

ساختمان با حالت خاص خود مرز اختلاف مرسوم ميان بنای معمارانه و چشم انداز شهری را محو نموده است. ساختمان چه به لحاظ طراحی داخلی و چه طراحی بيرونی اين ميدان را در لفاف خود گرفته، به آن شکل داده و به زمين می نشاند. سياليت و جريان در معماری اين منطقه چيز جديدی نيست. در معماری اسلامی رديف ها، شبکه ها، يا دنباله ستون هايی که رو به بی نهايت ميروند همانند درختان در جنگل، فضايی عاری از وقفه ايجاد می نمايند.

همچنین الگوهای تزئينی و خطاطی های به هم پيوسته که از کف فرش ها تا ديوار، از ديوارها تا سقف و از سقف ها تا گنبد امتداد يافته اند، ارتباط يکپارچه ای را نشان ميدهد که مرزهای عناصر معماری و سطح زمين اقامتی را در خود محو نموده است هدف طراح، پيوند دادن درک تاريخی از معماری اين محل، نه به وسيله ی تقليد يا تحديد استفاده از اشکال آن، بلکه ارتقاء آن به تفسير محکم امروزی بوده، که يک درک ظريف و بی بديل را منعکس ميسازد، چیزی که در تمام آثار زاها حدید به چشم می خورد.

مرکز فرهنگی حیدرعلیف از آثار زاها حدید

مرکز فرهنگی حیدرعلیف از آثار زاها حدید

مرکز فرهنگی حیدرعلیف از آثار زاها حدید

برج نوآوری دانشگاه پلی تکنيک هنگ کنگ نمونه ای بی نظیر از آثار زاها حدید

اين برج با ۱۵۰۰۰ متر مربع زيربنا، فضايی را برای استفاده ۱۸۰۰ نفر از دانش آموزان و کارکنان آنجا محيا مي کند. در آن يک سالن سخنرانی، ده کلاس درس ، استوديو و کارگاه های آموزشی و همچنين يک موزه، فضای نمايشگاه و سالن مشاهدات جمعی قرار دارد. طرح آن شبيه به يک فانوس دريايی نمادين است برای ايجاد يک ساختار سيال يکپارچه همراه با ويژگی های يک برج مدرن. زمين های اطراف آن برای ايجاد يک چشم انداز جديد طراحی شده اند و همچنين ورودی اصلی با مساحت زيادی ساخته می شود برای راه داشتن به محوطه ی اصلی دانشگاه.

برج نوآوری دانشگاه پلی تکنيک هنگ کنگ از آثار زاها حدید

از سالن ورودی پله های برقی طولانی شروع ميشوند وتا چهار طبقه ی فوقانی ادامه دارند؛ شبيه يک آبشار رو به بالا که اين امکان را در اختيار دانش آموزان ميگذارد که از رويداد های در حال جريان مطلع شوند و اين خود شروعی است برای ترويج تعامل ميان انواع متنوعی از کاربران و ايجاد فرصت ها.مانند همه آثار زاها حدید، شیوه های نو در ساختار سازه، در این برج هم دیده می شود. حفره ها (void) باعث ورود نور طبيعی و ايجاد هوای تازه ميشوند و اين دو به همراه امکانات موجود خود عامل هماهنگی افراد با محيط مجموعه و همچنين کنترل حجم صداهای توليد شده، ميشود.

برج نوآوری دانشگاه پلی تکنيک هنگ کنگ از آثار زاها حدید

برج نوآوری دانشگاه پلی تکنيک هنگ کنگ از آثار زاها حدید

خانه اپرای گوانجو (۲۰۱۲)

زاها حديد ايده اين طرح را از سنگريزه های رودخانه “پرل” و دره ايجاد شده بر اثر فرسايش ايجاد شده توسط آن به دست آورده است. ويژگی خاصی که اين بنا را از ديگر بنا ها متمايز ميکند، فرم آزاد و رهای آن، آن هم در اين مقياس است. به گفته ی خود او اين پيچيده ترين کاريست که وی تا به حال طراحی و اجرا کرده است. ولی اين کار چيز ديگری هم دارد و آن حل شدن بسيار ماهرانه ی فضاهای داخلی با فرم کليست، چيزی که ما معمولا در کار های فرمال اين چنينی کمتر مي بينيم و معمولا معمار، رابطه های داخلی خود را فدای فرم جذاب خارجی می کند.

خانه اپرای گوانجو از آثار زاها حدید

خانه اپرای گوانجو از آثار زاها حدید

کانسپت کلی بنا دو صخره در کناره ی بستر آب شهر بوده و سعی زيادی شده تا تحرک و حرکت در آن ديده شود، برای همين کل بنا دارای گوشه های تيز بسيار است که با استفاده از اسکلت پر پيچ و خم فولاديش و فرم های بتنی داخلی اجرا شده است. سطح زير بنای اين مجموعه  ۱٫۸۰۰ متر مربع است که در تالار اصليش تقريبا ۷۰٫۰۰۰ جايگاه نشستن دارد. این یکی از برجسته ترین آثار زاها حدید می باشد.

خانه اپرای گوانجو از آثار زاها حدید

خانه اپرای گوانجو از آثار زاها حدید

خانه اپرای گوانجو از آثار زاها حدید

ساختمان مرکزی BMW (آلمان – ۲۰۰۲)

غول ماشين سازی دنيا، شرکت BMW برای احداث ساختمان مرکزی کارخانه در شهر لايپزيگ آلمان،  ۱/۵۵ سرمايه گذاری هنگفتی کرد. ساختمانی با ارزش حدود ۵۰۰۰ بيليون دلار که با فعاليت روزانه کارمند و کارگر و مهندس خود، بيش از  ۶۵۰ عدد ماشين مدل دو در اسپرت، توليد می کنند. اين کمپانی، معمار برجسته زاها حديد را برای ساخت اين سازه برگزيد. طرح های پيچيده حديد در طراحی های معمول کارخانه تحول جديدی به وجود آوردند. يک سازه مرکزی، قسمت های مربوط به مديران و کارگران را با استفاده از ريل های معلق حمل قطعات به هم وصل کرده است.

زاها حديد رشته منسجمی در ساختمان مرکزی BMW ايجاد کرده که مردم و ماشين ها در کنار هم  قرار گرفته اند. ساختمان مرکزی مانند مرکز عصبی يا مغز کل کارخانه عمل می کند. رشته های فعاليت ساختمان های ديگر در اين نقطه به هم وصل شده و عملا از اين ساختمان منشعب می شوند. با ديدن روند مذکور، اين فکر به بيننده القاء می شود که گويی همه قسمت های مستقل از اين قسمت کارخانه شبيه سازی و توسط موتوری قدرتمند متحرک شده و در بخش مرکزی ظهور پيدا می کند.

ساختمان مرکزی BMW از آثار زاها حدید

در حقيقت عملکرد به گونه ای است که تمام حرکات و اعمال از يک قيف رد شده، در آن فشرده و عصاره حاصل از آن بين سه قسمت ديگر مجددا پخش می شود: بدنه اوليه، قسمت رنگ، و بخش سرهم کردن قطعات. سردر اصلی مانند چتری از دو طرف به ستون هايی محکم چفت شده است.افرادی که در ورودی درهای اصلی مستقر هستند، حرکت قطعات ماشين ها را به صورت کاملا برهنه مشاهده می کنند. اين ورودی به افراد اجازه می دهد تا به قلب کارخانه نفوذ کرده و امکان ديد را برای آنها فراهم می کند. طراحی ويژه و نورپردازی زيبای قسمت ورودی و مرکزی به صورتی است که فضای ورودی را بدون مشکل و بدون صرف هزينه و اتلاف انرژی برق، نمايان می سازد.

استراتژی اوليه طراحی اين فضا به صورتی است که قسمت برش و طبقات هم کف و طبقه اول به صورتی پيوسته به هم متصل باشند. و صفحه مجزا که به شکل تراس طراحی شده، از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امتداد يافته تا همه چيز از قسمت مرکزی طبقه اول قابل دسترسی و رويت باشد. در انتهای اين مسير معلق، قسمت بازرسی قرار گرفته که توجه هر بيننده ای را به خود جلب می کند. قسمت هايی که تکميل شده اند، به اين قسمت وارد شده و پس از کسب اطمينان در کيفيت آنها، به قسمت اتصال منتقل می شوند.

ساختمان مرکزی BMW از آثار زاها حدید

سکوی پرش اسکی منطقه برگيسل (۲۰۰۲)

این پروژه یکی از متفاوت ترین آثار زاها حدید است. سکوی جديد پرش اسکی برگيسل، يک بنای قوس دار که با پس زمينه کوه های آلپ هماهنگی هندسی کامل دارد، می باشد. اين بنا همانند صليبی مابين برج و پل قرار  گرفته است. حدود ۹۰ مترطول و ۵۰ متر ارتفاع دارد و این برج باريک، کافه و تراس را در بالا شامل می شود. دو آسانسور بازديدکنندگان را به کافه برگيسل که در بالای قله ۴۰ متری واقع است می رساند. تماشاچيان از اين نقطه می توانند از تماشای چشم انداز وسيع و زيبای آلپ و هم چنين از ديدن ورزشکارانی که بر فراز اينسبروک به پرواز درمی آيند، لذت ببرند. این طراحی نوعی حضور جاندار را عرضه می کند و دارای اين قدرت است که به يک نشانه محلی تبديل گردد.

سکوی پرش اسکی منطقه برگيسل از آثار زاها حدید

به دليل وجود سه ساختار مختلف در اين پروژه، طراحی بسيار پيچيده بود که عبارت بودند از، سه ساختارهای زيرزمينی، زمينی و هوائی. از نظر ساختمانی، سکوی پرش اسکی يک برج بتنی قائم، يک پل فلزی سبز شامل رمپ و کافه و فونداسيونی که در کوه برگيسل حفر شد. با اين حال، عناصر ساختاری، سيستم های متفاوتی نيستند، بلکه اجزائی از يک معماری کلی می باشند. اين که پروژه سازه، همساز و بنائی سيال را به وجود آورد از اهميت فراوانی برخوردار است.

در شب تراس، کافه و مسير رمپ شکل U دارد و روشن می شوند.  درون کافه نيز که مقطع داخل رمپ است، با رديفی از لامپ ها که تغيير رنگ می دهند، روشن می شود. نورپردازی داخلی باعث می شود که نمای برج در شب نسبت به روز کاملا متفاوت به نظر برسد. در يک نظر مقطع سکوی پرش مذکور نشان دهنده وجود ديدگاهی متقابل است: از يک سو توجه افراد را به خود جلب می کند و از سوی ديگر چشم اندازی از مناظر اطراف و شهر اينسبروک را به دست می دهد.

سکوی پرش اسکی منطقه برگيسل از آثار زاها حدید

ايستگاه آتش نشانی ويترا (ویلم راین، آلمان – ۱۹۹۳)

از اولین آثار زاها حدید شرکت ويترا می باشد. این شرکت نزديک به يک دهه پس از آتش سوزی ويرانگر در سال ۱۹۸۱ به دنبال يک معمار برای ساخت يک ايستگاه آتش نشانی بود. ايستگاه آتش نشانی ويترا اولين پروژه، تکميل شد. اکنون، خانه آتش نشانی تحقق يافته در زندگی حرفه ای زاها حديد شد.این بنا در در سال ۱۹۹۳ به يک موزه تبديل شده است.

ايستگاه آتش نشانی ويترا از آثار زاها حدید

ايستگاه آتش نشانی ويترا از آثار زاها حدید

ايستگاه آتش نشانی ويترا از آثار زاها حدید

تحریریه شرکت معماری آریان

جهت مشاهده نمونه کارهای معماری و دکوراسیون داخلی گروه معماری آریان به صفحه ی اصلی سایت مراجعه کنید

نازنین

دانشجوی معماری، طراح دکوراسیون داخلی

اضافه کردن نظر